enil.no0
Blogg > Velkommen

Velkommen

30. oktober 2018

Velkommen til første innlegg i denne bloggen. Dette er en plass hvor vi skal kunne kommentere ulike saker uten markedsføringsfokus.

Vi har en lang rekke emner vi ønsker å snakke om, men vi vil også gjerne høre fra dere lesere. Dersom dere har forslag til fremtidige emner, så vil vi svært gjerne høre fra dere.

I dag skal vi snakke litt om hva som er tanken bak enil.no, og hvordan denne butikken skiller seg fra andre butikker.

Handelsbransjen er i svært rask endring. Fysiske butikker er truet av nettbutikker, og små nettbutikker er truet av større nettbutikker. De store utenlandske aktørene, tar en stadig større del av kaka.

De virkelige vinnerne i konkurransen mellom norske butikker, er IT-selskaper som Google og Facebook som sitter igjen med enorme inntekter fra norske butikkers jakt etter kunder på internett.

I den ekstreme konkurranse­situasjonen som er, tenker vi at det er litt galskap å prøve å skulle etablere en helt ny butikk. I alle fall gjelder dette innen en så vanskelig og konkurransepreget bransje som sport og fritid. Vi har bestemt oss for å prøve allikevel.

Det er ingen mangel på butikker der ute. Det vi håper å bidra med, er litt nytenking.

Det er vår oppfatning at de fleste butikkene i markedet går veldig i flokk. Når noen lykkes med noe, prøver alle de andre å kopiere det. Resultatet er at man får en overflod av butikker som har omtrent nøyaktig de samme kampanjene, den samme måten å kommunisere med kundene på, og de samme tekniske løsningene for nettbutikkene sine. Målet til enil.no er å gjøre mye litt annerledes.

De tekniske løsningene bak denne nettbutikken er helt unike. Tanken er å også gjøre deler av markedsføringen unik.

Målet er å prøve å finne måter å markedsføre butikken på uten å gå den vanlige veien om å betale store summer til bl.a. Google og Facebook for å oppnå synlighet i internettsøk og sosiale medier. Disse selskapene bidrar omtrent ingenting tilbake til det norske samfunnet i form av skatt, så det er et samfunnsøkonomisk problem at så enorme summer overføres fra norske handelsbedrifter til disse, som det det gjøres i dag. 

Lykkes vi med målsettingen vår, kan vi heller bruke pengene vi sparer på å gi kundene våre bedre betingelser.

Målsettingen vår er ambisiøs, og sannsynligheten for at vi får det til er kanskje ikke så stor. Men dersom vi lykkes, har vi ikke bare funnet en oppskrift for hvordan enil.no kan lykkes. Vi har da også funnet en vei som faktisk kan gagne norsk økonomi.